Część II
Niezbędnik nauczyciela
Wprowadzenie
Style uczenia się i wielorakie reprezentacje (nauczanie polisensoryczne)
Style uczenia różnią się od siebie:
- wykorzystaniem zmysłów - słuch, wzrok, dyskusje;
- procesem przetwarzania - np. prawopółkulowy, holistyczny, teoretyki itd.
- środowiskiem
- typem osobowości
Howard Gardner wyróżnił siedem rodzajów inteligencji:
- inteligencja lingwistyczna (mowa i pismo)
- inteligencja muzyczna (muzyka i rytm)
- inteligencja logiczno-matematyczna (liczby i logika)
- inteligencja przestrzenna (mapy, plany, myślenie trójwymiarowe)
- inteligencja kinestetyczna (sprawność ruchowa i manualna)
- inteligencja interpersonalna (empatia, umiejętność pracy w grupie)
- inteligencja intrapersonalna (świadomość siebie)
Wspomina także o:
- inteligencji naturalistycznej (świadomość i umiejętności związane z światem przyrody)
Rozdział 11
Wykład (pogadanka)
Pamiętaj! Skupienie maleje, nie wzrasta! Max 15 minut!
"Doświadczeni nauczyciele - jak wszyscy, którzy potrafią przemawiać publicznie - występują przed słuchaczami, zmieniają ton i nasilenie głosu przynajmniej trzy razy częściej niż normalnie.
Sprawdź:
- Czy wiesz jak długo koncentrują się twoi uczniowie?
- Czy mówisz głośno?
- Czy modelujesz głos?
- Czy nawiązujesz kontakt wzrokowy i używasz ciała do podkreślania tego, co mówisz?
- Czy wykorzystujesz humor i zainteresowanie drugim człowiekiem?
- Czy mówisz to co ważne?
- Czy odwołujesz się do ich ciekawości zadając zagadki, pytania itp?
- Czy zmieniasz miejsce i stajesz blisko nich?
Rozdział 12
Wytłumacz używając:
- uproszczeń - mówisz o podstawie,
- upraszczaj - unikaj komplikowania tematu,
- koncentruj się na szczególe,
- znajdź kluczową frazę i powtarzaj ją,
- lista - czyli np. pokaz slajdów,
- logiczny tok rozumowania,
- wyjaśnienia abstrakcyjne tłumacz, tak aby zrozumieli - czyli konkretnie i krótko,
- tłumaczenie na konkretach.
Narzędzia służące tłumaczeniu pojęć:
- Reductio ad absurdum - wskazanie absurdu, oduczenie błędnego myślenia,
- reprezentacja wizualne - np. mapa myśli, grafy itp.,
- analiza Kiplinga (sześć podstawowych pytań: Co? Dlaczego? Kiedy? Jak? Gdzie? i Kto?
- jednoznaczne wypowiedzi.
Rozdział 13
Uczenie przez naśladowanie.
Wykonanie:
- milcząca prezentacja
- prezentacja tego, czego nie należy robić
- prezentacja sokratejska
- prezentacja w wykonaniu uczniów.
Rozdział 14
Pytania - do odpowiedzi zgłaszają się ochotnicy, ktoś może referować w imieniu klasy, zadaje asertywne pytania (aby odpowiedziała większość).
Zadawanie pytań to metoda sokratejska.
Rozdział 15
Wspieranie pamięci, czyli co pomoże wesprzeć ucznia w jego nauce.
Podręcznik - o ile spełnia twoje wymagania, zaznacz im, co jest naprawdę ważne.
Notatki - powinny być zwięzłe (podsumowanie, najważniejsze punkty), proste (najprostszy język, zdanie ma mieć nie więcej niż 20 słów), atrakcyjne (zrobione na komputerze, diagramy, muszą wyglądać ładnie i interesująco) TWORZYSZ JE TY!
Godzinny wykład powinien się zmieścić na 2 stronach a4 (kserujemy dwustronnie)
Wyświetlanie notatek i tworzenie ich wspólnie z uczniami.
Notatki jako metoda nauczania - z brakami, które uczniowie muszą uzupełnić.
Dziękuję za wizytę!
Komentarze
Prześlij komentarz