Nowoczesne nauczanie - Geoff Petty część 4

 Część II
Niezbędnik nauczyciela

Wprowadzenie
Style uczenia się i wielorakie reprezentacje (nauczanie polisensoryczne)
Style uczenia różnią się od siebie:
- wykorzystaniem zmysłów - słuch, wzrok, dyskusje;
- procesem przetwarzania - np. prawopółkulowy, holistyczny, teoretyki itd.
- środowiskiem
- typem osobowości

Howard Gardner wyróżnił siedem rodzajów inteligencji:

- inteligencja lingwistyczna (mowa i pismo)

- inteligencja muzyczna (muzyka i rytm)

- inteligencja logiczno-matematyczna (liczby i logika)

- inteligencja przestrzenna (mapy, plany, myślenie trójwymiarowe)

- inteligencja kinestetyczna (sprawność ruchowa i manualna)

- inteligencja interpersonalna (empatia, umiejętność pracy w grupie)

- inteligencja intrapersonalna (świadomość siebie)

Wspomina także o:
- inteligencji naturalistycznej (świadomość i umiejętności związane z światem przyrody)

Rozdział 11
Wykład (pogadanka)

Pamiętaj! Skupienie maleje, nie wzrasta! Max 15 minut!

"Doświadczeni nauczyciele - jak wszyscy, którzy potrafią przemawiać publicznie - występują przed słuchaczami, zmieniają ton i nasilenie głosu przynajmniej trzy razy częściej niż normalnie. 

Sprawdź:
- Czy wiesz jak długo koncentrują się twoi uczniowie?

- Czy mówisz głośno?

- Czy modelujesz głos?

- Czy nawiązujesz kontakt wzrokowy i używasz ciała do podkreślania tego, co mówisz?

- Czy wykorzystujesz humor i zainteresowanie drugim człowiekiem?

- Czy mówisz to co ważne?

- Czy odwołujesz się do ich ciekawości zadając zagadki, pytania itp?

- Czy zmieniasz miejsce i stajesz blisko nich?

Rozdział 12

Wytłumacz używając:
- uproszczeń - mówisz o podstawie,

- upraszczaj - unikaj komplikowania tematu,

- koncentruj się na szczególe,

- znajdź kluczową frazę i powtarzaj ją,

- lista - czyli np. pokaz slajdów,

- logiczny tok rozumowania,

- wyjaśnienia abstrakcyjne  tłumacz, tak aby zrozumieli - czyli konkretnie i krótko,

- tłumaczenie na konkretach.

Narzędzia służące tłumaczeniu pojęć:

- Reductio ad absurdum - wskazanie absurdu, oduczenie błędnego myślenia,

- reprezentacja wizualne - np. mapa myśli, grafy itp.,

- analiza Kiplinga (sześć podstawowych pytań: Co? Dlaczego? Kiedy? Jak? Gdzie? i Kto?

- jednoznaczne wypowiedzi.

Rozdział 13
Uczenie przez naśladowanie.

Wykonanie:
- milcząca prezentacja

- prezentacja tego, czego nie należy robić

- prezentacja sokratejska

- prezentacja w wykonaniu uczniów.

Rozdział 14

Pytania - do odpowiedzi zgłaszają się ochotnicy, ktoś może referować w imieniu klasy, zadaje asertywne pytania (aby odpowiedziała większość).
Zadawanie pytań to metoda sokratejska. 

Rozdział 15

Wspieranie pamięci, czyli co pomoże wesprzeć ucznia w jego nauce.

Podręcznik - o ile spełnia twoje wymagania, zaznacz im, co jest naprawdę ważne. 

Notatki - powinny być zwięzłe (podsumowanie, najważniejsze punkty), proste (najprostszy język, zdanie ma mieć nie więcej niż 20 słów), atrakcyjne (zrobione na komputerze, diagramy, muszą wyglądać ładnie i interesująco) TWORZYSZ JE TY!

Godzinny wykład powinien się zmieścić na 2 stronach a4 (kserujemy dwustronnie)

Wyświetlanie notatek i tworzenie ich wspólnie z uczniami.

Notatki jako metoda nauczania - z brakami, które uczniowie muszą uzupełnić. 


 

Dziękuję za wizytę!





Komentarze