Zastanawiałam się od czego zacząć? Co jest na tyle ważne, aby znalazło się w pierwszym poście? Zasady? Jest ich tyle, że zmieszczą się w paru postach. Co jest ważniejsze od zasad? Może informacja dlaczego i po co są zasady? Tak, myślę, że to będzie to.
Zasady - stosujemy je lub nie. Każdy z nas ma jakieś zasady, których przestrzega. Jednak po co one są? Co dają nam zasady? Odpowiedź jest jedna i chyba najważniejsza
POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA
Tak, to właśnie najważniejsza odpowiedź...
Część ludzi czytających to powie: "Bezpieczeństwo? A co to ma do zasad?". Już tłumaczę.
Piramida Maslowa to teoria hierarchii potrzeb inaczej hierarchia potrzeb Maslowa. Co to takiego?
Piramida Maslowa (teoria hierarchii potrzeb) wyróżnia pięć grup ludzkich potrzeb: na samym dole piramidy odnajdujemy potrzeby fizjologiczne. Postaram się to teraz rozwinąć w prosty sposób.
Potrzeby fizjologiczne - wyobraźcie sobie, że jesteście na bardzo ważnym szkoleniu, nie możecie wychodzić, macie czekać do przerwy. Tymczasem nagle czujecie, że musicie skorzystać z toalety. Właśnie wtedy wasz umysł przestaje słuchać prowadzącego, zaczyna wam umykać sens wypowiedzi, myślicie tylko o tym, aby zaspokoić swoją potrzebę. To samo dzieje się z dziećmi kiedy mają niezaspokojone potrzeby fizjologiczne i np. są po prostu głodne lub chore. Dlatego wysyłanie dzieci, które się źle czują, albo im coś dolega mija się z celem ich nauczania. (Pomijam sprawę zarażania chorobą innych osób). Dziecko, które nie ma zaspokojonych owych potrzeb po prostu niczego nie zapamięta z przedszkola i szkoły. No, chyba, że rodzicom zależy tylko na tym, aby dziecko miało opiekę i nie musiało niczego nowego się dowiedzieć. Jednak wydaje mi się, że dziecko tak, jak i my na szkoleniu, będziemy się po prostu męczyć, a przecież nie o to nam chodzi! Jeśli dziecko ma zaspokojoną pierwszą potrzebę, przypatrzmy się drugiej potrzebie, czyli potrzeba bezpieczeństwa.
Potrzeby bezpieczeństwa - przykład: idąc do nowej pracy, otrzymujemy informację na którą godzinę, ile godzin będziemy pracować, ile nam za to zapłacą i wiele innych rzeczy. Teraz wyobraźmy sobie, że tego nie wiemy. Nie wiemy na którą godzinę mamy przyjść, na ile godzin, nie wiemy ile nam zapłacą i nie wiemy za co. Pytanie: Czy czujecie się pewnie w takiej pracy? Czy praca bez zasad daje wam poczucie bezpieczeństwa? Nie wiecie, czy szef was nie zwolni. ponieważ za mało pracujecie, Nie wiecie czy wykonujecie obowiązki, które do was należą. Jesteście zmieszani i niepewni.
Taka sytuacja wpływa na nasze poczucie bezpieczeństwa. Dzieci nie mające jasno określonych zasad mają problem z zaspokojeniem potrzeby bezpieczeństwa. Nie wiedzą czego się spodziewać po innych osobach, jak i to w jaki sposób powinien się zachowywać. Czy widzicie już tu mechanizm działania? Rozumiecie już drodzy czytelnicy, dlaczego zasady są tak ważne?
Dzieci znając zasady i konsekwencje wynikające z łamania zasad wiedzą czego się od nich oczekuje i jest im łatwiej. Kiedy dzieci w szkole/przedszkolu mają wytyczone granice (zasady) wiedzą co jest tolerowane i akceptowane. Potrafią się dostosować i odpowiednio zachować. Nawet same dzieci pilnują przestrzegania zasad wokół siebie. Wiadomo, że będą tacy, którzy będą łamać te zasady, sprawdzając tym samym nauczyciela/rodzica. I to jest normalne. Dzięki zasadom dzieci mają zaspokojoną potrzebę bezpieczeństwa, ponieważ znają granicę co daje im poczucie pewności, że panują nad tym co się dzieje i wiedzą czego oczekują inni. Lepiej dostosowują się wśród innych co ułatwia adaptację w społeczeństwie.
Pozostałe potrzeby omówię w następnym poście, a są to: potrzeba miłości oraz potrzebę szacunku i potrzeba samorealizacji.
Zasady - stosujemy je lub nie. Każdy z nas ma jakieś zasady, których przestrzega. Jednak po co one są? Co dają nam zasady? Odpowiedź jest jedna i chyba najważniejsza
POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA
Tak, to właśnie najważniejsza odpowiedź...
Część ludzi czytających to powie: "Bezpieczeństwo? A co to ma do zasad?". Już tłumaczę.
Piramida Maslowa to teoria hierarchii potrzeb inaczej hierarchia potrzeb Maslowa. Co to takiego?
Piramida Maslowa (teoria hierarchii potrzeb) wyróżnia pięć grup ludzkich potrzeb: na samym dole piramidy odnajdujemy potrzeby fizjologiczne. Postaram się to teraz rozwinąć w prosty sposób.
Potrzeby fizjologiczne - wyobraźcie sobie, że jesteście na bardzo ważnym szkoleniu, nie możecie wychodzić, macie czekać do przerwy. Tymczasem nagle czujecie, że musicie skorzystać z toalety. Właśnie wtedy wasz umysł przestaje słuchać prowadzącego, zaczyna wam umykać sens wypowiedzi, myślicie tylko o tym, aby zaspokoić swoją potrzebę. To samo dzieje się z dziećmi kiedy mają niezaspokojone potrzeby fizjologiczne i np. są po prostu głodne lub chore. Dlatego wysyłanie dzieci, które się źle czują, albo im coś dolega mija się z celem ich nauczania. (Pomijam sprawę zarażania chorobą innych osób). Dziecko, które nie ma zaspokojonych owych potrzeb po prostu niczego nie zapamięta z przedszkola i szkoły. No, chyba, że rodzicom zależy tylko na tym, aby dziecko miało opiekę i nie musiało niczego nowego się dowiedzieć. Jednak wydaje mi się, że dziecko tak, jak i my na szkoleniu, będziemy się po prostu męczyć, a przecież nie o to nam chodzi! Jeśli dziecko ma zaspokojoną pierwszą potrzebę, przypatrzmy się drugiej potrzebie, czyli potrzeba bezpieczeństwa.
Potrzeby bezpieczeństwa - przykład: idąc do nowej pracy, otrzymujemy informację na którą godzinę, ile godzin będziemy pracować, ile nam za to zapłacą i wiele innych rzeczy. Teraz wyobraźmy sobie, że tego nie wiemy. Nie wiemy na którą godzinę mamy przyjść, na ile godzin, nie wiemy ile nam zapłacą i nie wiemy za co. Pytanie: Czy czujecie się pewnie w takiej pracy? Czy praca bez zasad daje wam poczucie bezpieczeństwa? Nie wiecie, czy szef was nie zwolni. ponieważ za mało pracujecie, Nie wiecie czy wykonujecie obowiązki, które do was należą. Jesteście zmieszani i niepewni.
Taka sytuacja wpływa na nasze poczucie bezpieczeństwa. Dzieci nie mające jasno określonych zasad mają problem z zaspokojeniem potrzeby bezpieczeństwa. Nie wiedzą czego się spodziewać po innych osobach, jak i to w jaki sposób powinien się zachowywać. Czy widzicie już tu mechanizm działania? Rozumiecie już drodzy czytelnicy, dlaczego zasady są tak ważne?
Dzieci znając zasady i konsekwencje wynikające z łamania zasad wiedzą czego się od nich oczekuje i jest im łatwiej. Kiedy dzieci w szkole/przedszkolu mają wytyczone granice (zasady) wiedzą co jest tolerowane i akceptowane. Potrafią się dostosować i odpowiednio zachować. Nawet same dzieci pilnują przestrzegania zasad wokół siebie. Wiadomo, że będą tacy, którzy będą łamać te zasady, sprawdzając tym samym nauczyciela/rodzica. I to jest normalne. Dzięki zasadom dzieci mają zaspokojoną potrzebę bezpieczeństwa, ponieważ znają granicę co daje im poczucie pewności, że panują nad tym co się dzieje i wiedzą czego oczekują inni. Lepiej dostosowują się wśród innych co ułatwia adaptację w społeczeństwie.
Pozostałe potrzeby omówię w następnym poście, a są to: potrzeba miłości oraz potrzebę szacunku i potrzeba samorealizacji.
Komentarze
Prześlij komentarz