Nowoczesne nauczanie - Geoff Petty część 3

 Rozdział 7

"Dobry nauczyciel potrafi zadbać o to, by nie przekazywać uczniowi swoich niskich oczekiwań wobec niego i w ten sposób nie dopuścić do spełnienia przepowiedni." - dla mnie chyba najważniejszy cytat z tego rozdziału. Inaczej mówiąc: "tabula rasa" każdy startuje z czystą kartką, bez moich stereotypów oraz uprzedzeń. Każdy z uczniów ma szansę być najlepszym!

Ważne informacje dotyczące dysleksji (badania prowadzone w Stanach Zjednoczonych):

"- około 15-20% ludzi doświadcza trudności w nauce związanych z językiem, najczęściej spotykana jest dysleksja;

- dysleksja jest dziedziczna, udało się zidentyfikować odpowiedzialny za nią gen;

- dysleksja jest najczęstszą przyczyną nieukończenia szkoły(...); 

- dysleksja jest stanem trwałym, ale specjalne nauczanie może w znacznym stopniu zmniejszyć jej negatywne skutki. Takie nauczanie powinno się rozpoczynać jak najwcześniej, najlepiej w wieku pięciu lat; -> {u nas nie bada się pod kątem dysleksji poniżej 9 r.ż}

- u ludzi z dysleksją procesy związane z językiem  zachodzą w innej części mózgu niż u czytających płynnie;

- u blisko połowy dzieci z dysleksją wykryto dodatkowo zaburzenia uwagi lub nadpobudliwość psychoruchową (ADHD);

- dysleksja nie wywiera wpływu na inteligencję i nie uniemożliwia odnoszenia sukcesów życiowych. Wiele utalentowanych - znanych osób - to dyslektycy" {Albert Einsten, Leonardo da Vinci, Beethoven, Walt Disney}

Rozdział 8 

Panowanie nad grupą gdy brak ci autorytetu, wydając polecenie jako nauczyciel wykorzystuj:

- bliskość - im bliżej znajdziesz się ucznia, tym większy efekt, szczególnie gdy wkraczasz w osobistą przestrzeń ucznia i przyjmujesz groźną postawę;

- kontakt wzrokowy - chodzi o podtrzymanie kontaktu wzrokowego w momencie, kiedy mówisz oraz - dla lepszego efektu - chwilę przed i potem;

- zadawanie pytań - zwykle łatwiej jest przywołać ucznia  do porządku, zadając mu pytania niż robiąc mu wykład. Pamiętaj, że najjlepiej rozmawiać z pojedynczym uczniem a nie całą klasą. 

W budowaniu autorytetu pomoże:
- okazywanie szczerego zainteresowania pracą ucznia i liczne pochwały;
- ustalenie jasnych zasad i ich sprawiedliwe przestrzeganie  -> zawsze!
- zwracanie się do uczniów po imieniu;
- okazywanie szacunku - mówienie "dziękuję", "proszę";
- wyrzeczenie się sarkazmu i złośliwości;
- profesjonalne podejście do nauczania (wygląd, planowanie lekcji, trzymanie tempa itp.);
- wybieranie takich metod pracy, który pozwoli uczniom włączyć się w jej tworzenie;
- okazywanie zainteresowania podstawowymi uczuciami i potrzebami.

Następny etap to:
- okazanie zainteresowania uczniem (np. uśmiech);
- uczenie się swobodnego i pewnego sposobu bycia.

Tworzenie atmosfery pracy zależy od:
- organizacji klasy;
- zasad;

Uciszaj i czekaj na ciszę, zwracaj się po imieniu, jeśli zasady nie działają (zwracanie uwagi nie działa i przypominanie zasad) to zacznij chwalić prawidłowe zachowanie i doceniać je. Zachowanie uczniów się zmieni. 

Rozdział 9
Utrzymanie dyscypliny:
- Spójrz na ucznia.
- Podtrzymaj kontakt wzrokowy.
- Podejdź bliżej ucznia, podtrzymując kontakt wzrokowy.
- Stań blisko.
- Pokręć głową i zmarszcz brwi, patrząc na ucznia.
Inne:
- Zamilknij i patrz. Potem wróć do tematu.
- Użyj imienia jako przerywnika.
- Zadaj pytanie dotyczące tego co właśnie mówiłaś/łeś.
- Poproś ucznia o wyjaśnienie zagadnienia.
- Przerwij wykład i głośno poproś o zaniechania tego co robi.
- Zrób to samo c powyżej ale dłużej patrz.
- Porozmawiaj z uczniem po lekcji.
- Zagroź przesadzeniem.
- Przesadź ucznia.
- Pod koniec lekcji niech pokaże co zrobił.
- Zagroź, że powiesz wychowawcy.
- Opisz zachowanie ucznia w dzienniku/notatce.
- Zagroź dyrektorem.

Zdolności u uczniów:

- Zdolności intelektualne - umiejętności akademickie we wszystkich przedmiotach.

- Zdolności manualne - wszelkie umiejętności związane z koordynacją reki i oka.

- Zdolności twórcze - umiejętności planowania, tworzenia w zakresie sztuk wizualnych lub innych, umiejętność tworzenia idei lub jej wykorzystanie.

- Zdolności samoorganizacyjne.

- Zdolności związane z konkretnym zawodem.

- Zdolności interpersonalne -  umiejętność pracy w grupie.

Rozdział 10

Kwestionariusz: "Jakim jesteś nauczycielem?"

Instruktor czy pomocnik?


Dziękuję za odwiedziny!


Komentarze