Nowoczesne nauczanie - Geoff Petty część 2

 Rozdział 5 

Motywacja

U uczniów występuję motywacja:
- wiem, po co mi to,
- marchewka, czyli odnoszę sukcesy,
- motywacja -> sukces->wzmocnienie -> wiara w siebie -> motywacja
- uczenie się dla nauczyciela,
- kij - pogorszę oceny,
- jestem tym zainteresowany,
- uczenie poprzez przykłady (studium przypadku np. dlaczego się rumienisz),
- zagadki i paradoksy (zadaj kontrowersyjne/ciekawe/intrygujące pytanie, anie wiedzę - na początku lekcji)

Sposoby na pobudzenie zainteresowania:

- Okazuj zainteresowanie.
- Koncentruj się na tym, co jest ciekawe - na pytaniach, a nie na przekazywaniu faktów.
- Pokaż, że to czego uczysz jest ważne w codziennym życiu. Przynieś prawdziwe przedmioty, pokaż film wideo, zaproś gości, wybierz się z klasą na wycieczkę.
- Wykorzystaj pomysłowość uczniów i naturalną chęć wyrażania siebie.
- Zadbaj o to, aby uczniowie byli aktywni.
- Regularnie zmieniaj uczniom zajęcie.
- Przydzielaj zaskakujące nowe zadania.
- Korzystaj z rywalizacji.
- Powiąż nauczanie treści z życiem uczniów.
- Pokaż co w omawianym temacie jest interesujące.

Hierarchia potrzeb wg Maslowa według niego powinniśmy zadbać u swoich uczniów o to aby:
- wszyscy czuli się cenieni i akceptowani, stwarzaj im wiele okazji do pracy w grupie (potrzeba przynależności), inaczej będzie nieprzystosowany, wrogo nastawiony, niespokojny, strachliwy, wycofa się z relacji,
- wszyscy doświadczali sukcesu, byli chwaleni i uzyskiwali wzmocnienia (potrzeba szacunku), inaczej będzie popisywał się lub będzie nieśmiały, podporządkowany grupie, może być wrogi,
- mieli możliwość decydowania o swojej twórczej pracy i stwarzały im możliwość wyrażania swojej indywidualności (potrzeba samorealizacji), inaczej będzie zazdrosny, zmęczony, znudzony, będzie się nudził, bał krytyki, porażki i ryzyka.

Rozdział 6

Pochwała i krytyka

Co zrobić, aby pochwalić każdego ucznia:
- sformułujesz mu cel
- podzielisz zadanie na mniejsze
- dasz czas na naukę
- zwrócisz uwagę  na mały sukces
- pochwalisz za pracę nie tylko za wynik!
- nigdy nie ograniczysz pochwał i słów uznania.

Wzmocnienie pozytywne i jego formy: 

Zewnętrzne
1. Nauczyciel :
- poświęca czas uczniowi
- szanuje ucznia i traktuje go ciepło
- słucha go z autentycznym zainteresowaniem
- akceptuje ideę wymyślone przez ucznia
- wykorzystuje prace ucznia  jako przykład
- okazuje zainteresowanie jego pracą
- spędza z uczniem czas
- śmieje się z dowcipów
- pokazuje szacunek
- pisemnie komentuje pracę pisemną
- uśmiecha się, łapie kontakt wzrokowy,  podnosi kciuk itd.
- umieszcza wykrzyknik w pracy przy dobrym fragmencie wypracowania
- umieszcza pracę na tablicy (osobiście tego unikam, aby nie wyróżniać uczniów)
- udziela specjalnego przywileju lub przyznaje specjalną ocenę za zasługi (ja staram się zorientować, kto ma gorszy dzień i próbuję go w ten sposób podbudować, że jest mi potrzeby, aby wzmocnił swoje poczucie wartości)
2. Pochwały od rówieśników, rodziców i innych.
3. Zaliczenie sprawdzianu.
4. Przydatna wiedza. 

Wewnętrzne
1. Uczniowie:
- wykonują interesujące zadanie lub takiego tematu
- zaspokajają swoją ciekawość
- samodzielnie coś odkrywają
- są twórczy, mają nad czymś kontrolę
- starają się sprostać zadaniu, które sami wymyślili
- zaliczają kolejny swój cel
- czerpią radość z tego, że mogą coś zrobić, że coś zrozumieli lub gromadzą wiedzę jako kapitał, grosz do grosza
- osiągają osobiste cele lub wykonują zadania, które postawili przed sobą



Dziękuję za wizytę!

Komentarze