Nowoczesne nauczanie - Geoff Petty część 1

Postaram się wypisać sobie, najważniejsze informacje do zapamiętania, może ktoś też z tego skorzysta lub przypomni sobie, że było to na studiach.

Rozdział 1
STM - ang. Short-term memory, czyli pamięć krótkotrwała
LTM - ang. long-term memory, czyli pamięć długotrwała. 

Przypominać sobie nową wiedzę należy co:
- 10 minut
- dzień
- tydzień
- miesiąc
- pół roku.

 Trzy szkoły uczenia się:

1. Szkoła poznawcza - uczący nadaje informacji wartość, dopisuje do znanej wiedzy. Do popularnych poznawczych metod nauczania zalicza się:
- "Nauczanie przez pytanie" lub nakierowujące odkrywanie.
- diagnostyczne pytania i odpwiedzie oraz wykorzystywanie złych odpowiedzi do analizy i wyjaśniania.
- praca w grupie, tak aby wymagało od uczniów omówienia tematu oraz do tworzenia konstruktów, sprawdzania przez kolegów.
- tworzenie mapy myśli, diagramu itp. 

2. Szkoła behawioralna , czyli nagroda i motywacja.
Zasady:
- nagroda w trakcie pracy
- zaraz po oczekiwanym zachowaniu
- uczymy się stopniowo (musi zaistnieć czas)
- powtarzaj to czego uczyłeś.

3. Szkoła humanistyczna - zaspokajanie emocjonalnych potrzeb uczącego się. Zasady:
- uczniowie powinni być odpowiedzialni za swoją anukę,
- samoocena jest lepsza niż ocena nauczyciela
- uczenie się musi odbywać się w bezpiecznej sytuacji.

Kształcenie społeczne - dzieci uczą się patrząc na nas.

Rozdział 2
Uczenie się umiejętności w praktyce

Chcemy nauczyć się konkretnej umiejętności, trzeba zaspokoić potrzeby, które zostały zebrane w Model educare? (model kształcenia):
E- explanation - zapoznanie z informacją oraz  dlaczego tą czynność wykonuje się w następujący sposób,
D - doing-detail - prezentacja, jak to zrobić; czyli pokaz lub studium przypadku;
U - use - przeećwiczenie umiejętności.
C - check and correct - sprawdzenie i poprawienie,
A - aide-memoire - coś do odświeżenia pamięci np. notatki
R - review and reuse - stosowanie wiedzy ub przypomnienie jej sobie,
E - evaluation - wiedza sprawdzona w warunkach, gdy jest potrzebna,
? - queries - uczący mogą zadawać pytania.




Dziękuję za wizytę!



Komentarze