Pomóż dziecku z… dysgrafią autorstwa J. Lewinson

 

Pomóż dziecku z… dysgrafią autorstwa J. Lewinson


Wiele propozycji ćwiczeń, bardzo starannie napisana książka, z wieloma wskazówkami.

Dysgrafia to forma agrafii, czyli całkowitej niezdolności pisania, przeważnie są to chłopcy. Autor wymienia wczesne sygnały ostrzegawcze w różnym wieku dla rodziców.

Co ważne dla nauczyciela to, że oprócz “standardowych” problemów z nauką dziecko to może charakteryzować się następującymi cechami:

  • kłopotami z odręcznym pismem

  • trudności z czynnościami wymagającymi sprawności manualnej

  • problem z dopasowaniem kształtów i rozmiarów

  • duża sprawność werbalna połączona z nieporadnym czytaniem

  • płynne czytanie bez zrozumienia

  • kłopot z wyrażaniem swoich myśli

  • nierówny poziom pracy

  • niezdarność

Autor zwraca uwagę, aby podczas analizy pisma dziecka zwrócić uwagę na:

  • pozycję dłoni, ręki, ciała i kartki

  • wielkości liter

  • niekonsekwencje (mieszanie pisma kursywy, drukowanego itd)

  • niedokończone słowa

  • krój pisma - grupy, cienki, zmienny

  • mówienie do siebie podczas pisania

  • powolne i żmudne przepisywanie lub pisanie

  • niewyraźne litery

  • nierówne pismo wychodzące poza obręb linii i kartki

  • zbyt szybkie lub zbyt wolne pismo

Ćwiczenie podstawowych umiejętności:

  • rysowanie kredą po tablicy

  • pisanie palcem po piasku lub soli

  • wspinanie się palcami po ołówki do góry i na dół

  • podnoszenie wacików za pomocą pęsety

  • podnoszenie ziaren za pomocą palców

Wskazówki autora:

  • Zapewnienie uczniom specjalny uchwyt na ołówek

  • nauczanie pisania na klawiaturze

  • pozwalaj na odpowiedzi ustne

  • zachęcanie, aby nagrywali swoje wypowiedzi

  • nauczy ich, jak mają tworzyć swoje prace pisemne

  • dawaj im odpowiedni czas na wykonanie zadań

  • stawiaj na jakość, a nie na ilość

  • NIGDY NIE KARZ DZIECKA POPRZEZ ZADAWANIE MU BEZSENSOWNYCH ZADAŃ DO NAPISANIA LUB NAKAZYWANIE PONOWNEGO, MNIEJ “NIECHLUJNEGO” WYKONANIA PRACY PISEMNEJ.

Wskazówki dla rodziców i nauczycieli:

  • pomagaj podczas odrabiania prac domowych (czytanie poleceń i poprawianie błędów, jednak tylko kiedy oni tego chcą)

  • Nie narzucaj się z pomocą, gdy dziecko tego nie chce

  • Staraj się stworzyć ciepłą, ale uporządkowaną atmosferę. Niech dzieci dobrze wiedzą, czego się od nich wymaga.

  • Nie upokarzaj dzieci, np. nazywając je leniwymi

  • Nie zwalniaj dzieci z obowiązków, które są w stanie wykonać.

  • Pamiętaj “niezdarność” dzieci wynika z zaburzenia, a nie “lenistwa”

  • Chwal dzieci, gdy na to zasługują, nawet jeśli uczynią niewielkie postępy. 

Uważam, że książka jest warta przeczytania. Polecam!

 

 

 Lewison, J., Pomóż dziecku z… dysgrafią, wyd. Liber, Warszawa 2006.

Pomóż dziecku z dysgrafią, J. Lewinson,


Dziękuję za wizytę!



Komentarze