Zabawy przygotowujące do pisania.

Zabawy przygotowujące do pisania.
Powinnam może bardziej napisać rozwój motoryki małej.
Kiedy dziecko jest małe nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak ważne jest ćwiczenie ręki,
aby w przyszłości lepiej potrafiło pisać i panować nad ręką i jej mięśniami.
Małe dziecko będące w przedszkolu ćwiczy rękę (małe mięśnie w dłoni) za pomocą:
- zabawy różnego rodzaju masami (ciastolina, plastelina, modelina, masa solna, masa papierowa,
a nawet pomagając mamie w kuchni przy wyrobie ciasta!);
- zabawy w przekładanie - czy to paluszkami, czy trudniejsze za pomocą pęsety.
Dzieci potrafią siedzieć godzinami i przekładać klocki, guziki, małe zabawki, cekiny itd..
Można dziecku dać dwa pojemniki a on będzie sobie przekładał lub przesypywał z jednego pojemnika
do drugiego to co ma w środku.
- zabawy sensoryczne z workami wypełnionymi różnorodną substancją np. piaskiem, a zadaniem
dziecka jest odnaleźć przez woreczek ukryte małe zabawki;
- zabawy kredkami i malowanie (małe dzieci) na olbrzymich kartkach.
Na małych kartkach dzieci mają problem, ponieważ nie mają jeszcze wyćwiczonej ręki i trudno jest on
nich wymagać odnalezienia się na kartce A4.
Bardzo często przyklejałam dzieciom kartki do podłogi w przedszkolu, taśmą malarską.
Dawałam różnokolorowe kredki (najlepiej grube, trójkątne) i pozwalałam "wyżywać" się na kartce.
-  zabawa w nawlekanie i przewlekanie. W tej chwili na rynku jest wiele fantastycznych gier
pozwalających nawlec nitkę w kolorowe plansze np. dinozaura. Ewentualnie można kupić piankowe
koraliki oraz odpowiednią nitkę/plastikowy drucik;
- zabawy konstrukcyjne z klocków np. budowanie wież, domów, zamków;
- zabawy w masażyki - na rynku są dostępne książki np. Bogdanowicz M., Przytulanki,
czyli wierszyki na dziecięce masażyk, B. Kołodziejski „Utulanki czyli piosenki na dziecięce masażyki”
- zabawa w piasku - czyli malowanie palcem lub patyczkiem szlaczków, domków i wszystkiego tego
na co dziecko ma ochotę w pasku;
- zabawy w artystów  - czyli malowanie farbami lub np. pastą do zębów za pomocą pędzla
lub paluszków, oczywiście na dużym formacie;
- układanie puzzli - tych z małą ilością elementów.

Ucząc dzieci poprawnego pisania zawsze zaczynamy od dużych elementów i powoli przechodzimy
do coraz mniejszych, tak jak w chodzeniu, najpierw jeden krok, potem drugi, dopiero po nauce kroków
zaczynamy biegać i skakać. Dzieci poprzez zabawę najlepiej się uczą, nie warto ich zmuszać,
lepiej przemycić naukę w zabawie.


WAŻNE!
Przy malowaniu i rysowaniu


Dziecko musi nauczyć się kreślić linię z góry na dół!
Podczas używania kredek zwracamy uwagę na prawidłowy chwyt dziecka.

Komentarze