Zabawy przygotowujące do pisania.
Powinnam może bardziej napisać rozwój motoryki małej.
Kiedy dziecko jest małe nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak ważne jest ćwiczenie ręki,
aby w przyszłości lepiej potrafiło pisać i panować nad ręką i jej mięśniami.
aby w przyszłości lepiej potrafiło pisać i panować nad ręką i jej mięśniami.
Małe dziecko będące w przedszkolu ćwiczy rękę (małe mięśnie w dłoni) za pomocą:
- zabawy różnego rodzaju masami (ciastolina, plastelina, modelina, masa solna, masa papierowa,
a nawet pomagając mamie w kuchni przy wyrobie ciasta!);
a nawet pomagając mamie w kuchni przy wyrobie ciasta!);
- zabawy w przekładanie - czy to paluszkami, czy trudniejsze za pomocą pęsety.
Dzieci potrafią siedzieć godzinami i przekładać klocki, guziki, małe zabawki, cekiny itd..
Dzieci potrafią siedzieć godzinami i przekładać klocki, guziki, małe zabawki, cekiny itd..
Można dziecku dać dwa pojemniki a on będzie sobie przekładał lub przesypywał z jednego pojemnika
do drugiego to co ma w środku.
do drugiego to co ma w środku.
- zabawy sensoryczne z workami wypełnionymi różnorodną substancją np. piaskiem, a zadaniem
dziecka jest odnaleźć przez woreczek ukryte małe zabawki;
dziecka jest odnaleźć przez woreczek ukryte małe zabawki;
- zabawy kredkami i malowanie (małe dzieci) na olbrzymich kartkach.
Na małych kartkach dzieci mają problem, ponieważ nie mają jeszcze wyćwiczonej ręki i trudno jest on
nich wymagać odnalezienia się na kartce A4.
Na małych kartkach dzieci mają problem, ponieważ nie mają jeszcze wyćwiczonej ręki i trudno jest on
nich wymagać odnalezienia się na kartce A4.
Bardzo często przyklejałam dzieciom kartki do podłogi w przedszkolu, taśmą malarską.
Dawałam różnokolorowe kredki (najlepiej grube, trójkątne) i pozwalałam "wyżywać" się na kartce.
Dawałam różnokolorowe kredki (najlepiej grube, trójkątne) i pozwalałam "wyżywać" się na kartce.
- zabawa w nawlekanie i przewlekanie. W tej chwili na rynku jest wiele fantastycznych gier
pozwalających nawlec nitkę w kolorowe plansze np. dinozaura. Ewentualnie można kupić piankowe
koraliki oraz odpowiednią nitkę/plastikowy drucik;
pozwalających nawlec nitkę w kolorowe plansze np. dinozaura. Ewentualnie można kupić piankowe
koraliki oraz odpowiednią nitkę/plastikowy drucik;
- zabawy konstrukcyjne z klocków np. budowanie wież, domów, zamków;
- zabawy w masażyki - na rynku są dostępne książki np. Bogdanowicz M., Przytulanki,
czyli wierszyki na dziecięce masażyk, B. Kołodziejski „Utulanki czyli piosenki na dziecięce masażyki”
czyli wierszyki na dziecięce masażyk, B. Kołodziejski „Utulanki czyli piosenki na dziecięce masażyki”
- zabawa w piasku - czyli malowanie palcem lub patyczkiem szlaczków, domków i wszystkiego tego
na co dziecko ma ochotę w pasku;
na co dziecko ma ochotę w pasku;
- zabawy w artystów - czyli malowanie farbami lub np. pastą do zębów za pomocą pędzla
lub paluszków, oczywiście na dużym formacie;
lub paluszków, oczywiście na dużym formacie;
- układanie puzzli - tych z małą ilością elementów.
Ucząc dzieci poprawnego pisania zawsze zaczynamy od dużych elementów i powoli przechodzimy
do coraz mniejszych, tak jak w chodzeniu, najpierw jeden krok, potem drugi, dopiero po nauce kroków
zaczynamy biegać i skakać. Dzieci poprzez zabawę najlepiej się uczą, nie warto ich zmuszać,
lepiej przemycić naukę w zabawie.
do coraz mniejszych, tak jak w chodzeniu, najpierw jeden krok, potem drugi, dopiero po nauce kroków
zaczynamy biegać i skakać. Dzieci poprzez zabawę najlepiej się uczą, nie warto ich zmuszać,
lepiej przemycić naukę w zabawie.
WAŻNE!
Przy malowaniu i rysowaniu
Dziecko musi nauczyć się kreślić linię z góry na dół!
Podczas używania kredek zwracamy uwagę na prawidłowy chwyt dziecka.
Komentarze
Prześlij komentarz